Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2023-2027 | |||||
1. Verlaging storting algemene reserve Bij de begroting 2023 stortten we jaarlijks € 3 miljoen in de algemene reserve voor financiële tegenvallers en de verdere uitwerking van het college uitvoeringsprogramma. Bij de begroting 2023 en de kadernota 2024-2027 is een deel van dit bedrag al ingezet. We gebruiken de reserve om het tekort in 2023 en 2024 te verkleinen. Van deze storting is voor 2023 niets meer beschikbaar. Voor 2024 is nog € 735.000 beschikbaar. Voor de jaren daarna nog € 2,5 miljoen per jaar. | 1.440 | 1.738 | 0 | 0 | 0 |
2. Algemene uitkering (septembercirculaire 2023) We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2023. De opbrengst stijgt door het accres. We ontvangen een bijdrage voor loon- en prijsstijgingen. Ook zijn een aantal maatstaven waarop de uitkering is gebaseerd hoger vastgesteld. In de Hervormingsagenda Jeugd wordt vanaf 2025 landelijk rekening gehouden met een bezuiniging van € 500 miljoen. Het Rijk sprak af maatregelen te nemen waardoor de lasten van gemeenten dalen. Leveren die maatregelen niet genoeg op, dan compenseert het Rijk de gemeenten daarvoor. Deze besparing nemen we nu op en is voor Etten-Leur € 1,2 miljoen. | 857 | 2.087 | 1.739 | 1.051 | 2.382 |
3. Personeelskosten Door krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om vacatures in te vullen. Vacatures staan langer open. Hierdoor ontstaat er een incidenteel voordeel op de personeelskosten | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Rendabele uren 2023 We rekenden minder uren toe aan investeringen, Grondbedrijf en voorzieningen (rendabele producten). In 2023 besteedden we veel uren aan de Flexwoningen. Dit is ten koste gegaan van de project Haansberg (Grondbedrijf). | -671 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Correctie overhead Bij de begroting 2023 namen we € 321.000 als salariskosten op voor het Grondbedrijf en voor investeringen . We hielden geen rekening met de overhead. Dat corrigeren we nu. | 257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6. Taakmutatie jeugd De Hervormingsagenda Jeugd is door de val van het kabinet nog niet uitgewerkt. Om die reden wordt besloten het overschot op de Jeugdgelden 2023 te laten vrijvallen. Het overschot op de ontvangen Jeugdgelden 2024 tot en met 2027 wordt nog apart gereserveerd in afwachting van meer duidelijkheid over de financiële gevolgen bij de uitwerking van de hervormingsagenda. | 739 | 54 | 54 | 34 | 28 |
7. Rendabele uren Bij het opstellen van de begroting schatten we in hoeveel uren we besteden aan rendabele producten (grondexploitaties, afval, riolering, investeringen en voorzieningen). | 0 | 473 | 676 | 735 | 995 |
8. Rentelasten In 2023 trokken we minder leningen aan dan verwacht. De rente op de kapitaalmarkt is het afgelopen jaar gestegen. Voor toekomstige financiering vanaf 2024 gaan we nu uit van 3,5% terwijl we vorig jaar nog uitgingen van 2,0%. Een deel van deze hogere rentelast berekenen we door aan de grondexploitaties. De toerekening aan riolering en afval stijgt door de aanpassing van de rekenrente van 0,5% naar 1,0%. Deze hogere toerekening leidt tot een voordeel voor de gemeentelijke begroting. | 500 | 333 | 213 | -121 | -208 |
9. Investeringen Voor we de begroting opstellen beoordeelden we al onze investeringen: wanneer verwachten we de uitgaven en wanneer is de investering klaar? Uit de actualisatie blijkt dat diverse projecten langzamer gerealiseerd worden dan verwacht. De kapitaallasten schuiven naar latere jaren door waardoor met name in 2024 sprake is van een voordeel. | 0 | 741 | 119 | -30 | -187 |
10. Onroerendezaakbelasting We ontvangen meer onroerendezaakbelasting omdat de waarde van woningen en overige panden harder is gestegen dan waar we in de begroting rekening mee hebben gehouden. | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11. Implementatie nieuw financieel pakket Kosten voor de mogelijkheid om het oude pakket te blijven raadplegen (bewaarverplichting administratie). Extra ondersteuning bij implementatie door gefaseerde invoer nieuw pakket. | -135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12. Belastingsamenwerking West-Brabant We verwerken de in juni 2023 vastgestelde begroting 2024 van de Belastingsamenwerking West-Brabant | -68 | -156 | -156 | -156 | -156 |
13. Bijdrage ICT WBW We verwerken de in juni 2023 vastgestelde begroting 2024 van ICT WBW. | -28 | -91 | -92 | -91 | -14 |
14. Wet open overheid De landelijke ontwikkeling voor een centraal opslag- en publicatieplatform liep vertraging op. De kosten om daarop aan te sluiten maakten we daarom nog niet. Door deze onzekerheid pasten we ook onze processen en applicaties daar nog niet op aan. | 92 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15. Verduurzamen scouting Tarcisius De accommodatie aan de Vijfhuizenweg dragen we over aan scouting Tarcisius. De eenmalige kosten voor verduurzaming van het pand brengen we ten laste van de post onvoorzien. | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16. Energiekosten Door financiële problemen stopt de huidige energieleverancier DVEP vanaf 2024 met het leveren van energie. In 2023 verhoogde de leverancier de voorschotten waarvoor extra budget nodig is. Omdat nog onduidelijk is welke prijs de nieuwe leverancier gaat rekenen gaan we voor 2024 uit van 50% van de extra kosten die we in 2023 hebben. | -166 | -83 | -83 | -83 | -83 |
17. Verkiezingen Door een stijging van de kosten van drukwerk en porto is het budget voor de verkiezingen niet toereikend. Voor de waterschapsverkiezingen en de verkiezingen voor de provinciale staten was dit tekort € 40.000. We verhogen het verkiezingsbudget hiermee structureel. Het budget voor 2023 verhogen we extra met € 90.000 voor de onverwachte verkiezingen. | -130 | -40 | 0 | -40 | -40 |
18. Verhoging huuropbrengsten Door de indexatie van de huren ontvangen we meer huur. | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 |
19. Verkoop vergadercentrum Het vergadercentrum BVC is nog niet verkocht. We verwachten de verkoop pas in 2025 na de verbouwing van de publiekshal te realiseren. | -95 | 0 | 95 | 0 | 0 |
20. Kosten raadsvergaderingen Door het op- en afbouwen van de vergaderruimte vallen de kosten voor de vergaderingen van de raad in de publiekshal en hoger uit. | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 |
21. Herinrichting begane grond De raad stemde op 18 september 2023 in met het beschikbaar stellen van het krediet voor de herinrichting van de begane grond. De gemeentelijke dienstverlening gaat van 4 panden naar 1 stadskantoor. We realiseren hierdoor vanaf 2025 een besparing van 9% op de exploitatielasten (we komen uit op 91% ten opzichte van de huidige situatie). | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 |
22. Kosten automatisering We actualiseerden de reserve automatisering. | -46 | 46 | 0 | 0 | 0 |
23. Reserve automatisering We actualiseerden de reserve automatisering. | 46 | -46 | 0 | 0 | 0 |
24. Indexering gemeenschappelijke regelingen We verwerkten de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen. De stelpost die we daarvoor opnamen boeken we af. | 0 | 320 | 320 | 320 | 320 |
25. Indexering In de kadernota namen we budget op voor prijsstijgingen. Een deel van dit budget gebruiken we op de diverse programma's om de gestegen kosten op te vangen. | 638 | 963 | 961 | 1.065 | 1.396 |
26. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 47 | -494 | -434 | -327 | -391 |
Totaal wijzigingen | 4.531 | 5.867 | 3.469 | 2.414 | 4.099 |