Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2023-2027 | |||||
1. Opvang Oekraïners - vergoeding Het Rijk vergoedt de kosten die we maken voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Opvang Oekraïners - kosten Het Rijk vergoedt de kosten die we maken voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. | -4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Algemene uitkering (septembercirculaire 2023) We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2023. De opbrengst stijgt door het accres. We ontvangen een bijdrage voor loon- en prijsstijgingen. Ook zijn een aantal maatstaven waarop de uitkering is gebaseerd hoger vastgesteld. In de Hervormingsagenda Jeugd wordt vanaf 2025 landelijk rekening gehouden met een bezuiniging van € 500 miljoen. Het Rijk sprak af maatregelen te nemen waardoor de lasten van gemeenten dalen. Leveren die maatregelen niet genoeg op, dan compenseert het Rijk de gemeenten daarvoor. Deze besparing nemen we nu op en is voor Etten-Leur € 1,2 miljoen. | 0 | -11 | 1.189 | 1.190 | 1.189 |
4. Voortgezet onderwijs: huisvesting Door een verwachte stijging van het aantal leerlingen en een indexering van de kosten stijgen de kosten van de huisvesting van het voortgezet onderwijs. | -109 | -109 | -109 | -109 | -109 |
5. Jeugdzorg: Zorg in Natura Stijging van kosten van jeugdzorg door een toename van de complexiteit van de hulpvragen. Hierdoor is inzet van intensievere en zwaardere (en daarmee duurdere) jeugdzorg noodzakelijk. | -777 | -777 | -777 | -777 | -777 |
6. Jeugdzorg: ombouw JeugdzorgPlus Aansluitend op het Rijksvoornemen om de jeugdzorgPlus om te bouwen dragen we bij aan de aanpassingen die Almata hiervoor moet doen. Almata is een jeugdhulpaanbieder van de jeugdzorgregio West-Brabant-West. | -6 | -196 | -194 | 0 | 0 |
7. Jeugdzorg: wachtlijsten Om de wachtlijsten in de jeugdzorg terug te dringen, huren we extra jeugdprofessionals in voor een periode van 24 maanden. De kosten zijn inclusief de kosten voor trainingen. | -88 | -177 | -89 | 0 | 0 |
8. Jeugdzorg: werkbegroting We passen onze begroting aan aan de regionale werkbegroting Jeugdzorg. Er is sprake van een structurele stijging van de organisatiekosten. | -83 | -35 | -35 | -35 | -35 |
9. Jeugdzorg: Jeugdbescherming Brabant Om Jeugd Bescherming Brabant de gewenste inhoudelijke doorontwikkeling te laten maken, is voor 2023 aangepaste financiering noodzakelijk. Dit in afwachting van landelijke ontwikkelingen. | -66 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10. Wmo begeleiding We zien in het eerste halfjaar een stabilisatie van het aantal inwoners, dat een beroep doet op de maatwerkvoorziening begeleiding. In de begroting hielden we nog rekening met een structurele groei. We sloten per 1 januari 2023 een nieuwe overeenkomst af voor de maatwerkvoorziening Begeleiding. We constateren dat deze nieuwe overeenkomst met nieuwe producten een financieel gunstig effect heeft. | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
11. Wmo: eigen bijdrage In 2022 ontvingen we een hoger bedrag aan bijdragen van het Centraal Administratie kantoor. We passen 2024 tot en met 2025 daarop aan. Omdat de regering van plan is om vanaf 2026 weer een inkomensafhankelijke bijdrage in te stellen voor alle voorzieningen, bepalen we in 2026 de hoogte van de eigen bijdrage. | 80 | 80 | 80 | 0 | 0 |
12. Wmo: Beschermd Wonen We ontvangen van het Rijk een bijdrage voor inwoners met een licht verstandelijke beperking. Omdat de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen een positief resultaat heeft, betalen we deze rijksbijdrage niet door aan de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen. | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 |
13. Wmo: Beschermd Wonen Met ingang van 2022 trad de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen (GRBW) in werking. De gemeente Breda voert de taken van Beschermd Wonen uit namens alle regiogemeenten. Over 2023 en 2024 verwacht de GRBW, net als in 2022, een positief resultaat. Dit resultaat betaalt Breda in 2023 en 2024 aan de deelnemers. | 211 | 337 | 0 | 0 | 0 |
14. Wmo: Community Care Samen met Avoord gaan we een experiment aan met het werken met leefcoaches om senioren zo lang mogelijk thuis zorg en ondersteuning te bieden. We krijgen hiervoor een subsidie. | -72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15. Wmo: Community Care We ontvangen van het ministerie een specifieke uitkering voor de uitvoering van het experiment community care. | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16. GGD West-Brabant: begroting We verwerken de in juni 2023 vastgestelde begroting 2024 van de GGD West-Brabant. Ook stijgt de bijdrage vanaf 2023 door hogere loonkosten kosten bij de GGD | -54 | -184 | -184 | -184 | -184 |
17. Wet Inburgering We ontvangen van het Rijk een specifieke uitkering voor de uitvoering van de inburgeringstaken. Het Werkplein voert deze taak voor ons uit. De kosten van de inburgeringstrajecten worden hierdoor volledig vergoed. | 739 | 763 | 1.065 | 1.141 | 1.141 |
18. Werkplein: inburgering Het Werkplein maakte een schatting van het aantal inburgeringsplichtigen in 2024. Hierop baseert zij de uitvoeringskosten in haar begroting. Een gedeelte van de inburgeringskosten namen we al eerder op. We verhogen nu onze kosten zodat de kosten en de ontvangen Rijksbijdrage aan elkaar gelijk zijn. | -454 | -508 | -811 | -887 | -887 |
19. Energiecompensatie maatschappelijke organisaties Minder maatschappelijke organisaties en sportverenigingen deden een beroep op de regeling energiecompensatie dan waarmee we in de begroting rekening hielden. We gebruiken het vrijvallende budget tot en met 2026 om de kosten van verdere verduurzaming voor onze sportaccommodaties, gebouwen van sportclubs en andere sociaal maatschappelijke organisaties op te vangen. Versneld verduurzamen heeft enkele jaren geleden al zijn effect bewezen en past prima binnen het toekomstig sport- en accommodatiebeleid. In oktober wordt een uniek sportplan afgerond waarin diverse acties en projecten zijn opgenomen en waarin sportclubs nadrukkelijk om extra ondersteuning vragen. We houden er rekening mee dat hieruit en uit de accommodatienota extra financiële gevolgen ontstaan. | 500 | -500 | 0 | 0 | 0 |
20. Reserve nog uit te voeren werkzaamheden Minder maatschappelijke organisaties en sportverenigingen deden een beroep op de regeling energiecompensatie dan waarmee we in de begroting rekening hielden. We gebruiken het vrijvallende budget tot en met 2026 om de kosten van verdere verduurzaming voor onze sportaccommodaties, gebouwen van sportclubs en andere sociaal maatschappelijke organisaties op te vangen. Versneld verduurzamen heeft enkele jaren geleden al zijn effect bewezen en past prima binnen het toekomstig sport- en accommodatiebeleid. In oktober wordt een uniek sportplan afgerond waarin diverse acties en projecten zijn opgenomen en waarin sportclubs nadrukkelijk om extra ondersteuning vragen. We houden er rekening mee dat hieruit en uit de accommodatienota extra financiële gevolgen ontstaan. | -500 | 500 | 0 | 0 | 0 |
21. Ontvangst subsidie Gezond en actief leven akkoord We ontvangen een subsidie voor het uitvoeren van het Gezond en Actief Leven Akkoord. | 729 | 746 | 746 | 591 | 0 |
22. Uitgaven Gezond en actief leven akkoord We voeren het Gezond en Actief Leven Akkoord uit. | -729 | -746 | -746 | -591 | 0 |
23. Energiekosten Door financiële problemen stopt de huidige energieleverancier DVEP vanaf 2024 met het leveren van energie. In 2023 verhoogde de leverancier de voorschotten waarvoor extra budget nodig is. Omdat nog onduidelijk is welke prijs de nieuwe leverancier gaat rekenen gaan we voor 2024 uit van 50% van de extra kosten die we in 2023 hebben. | -157 | -79 | -79 | -79 | -79 |
24. Onderhoudskosten De onderhoudskosten aan gebouwen en installaties (bijvoorbeeld storingen aan verschillende cv-ketels) en de onvoorziene onderhoudskosten van verschillende gemeentelijke gebouwen zijn hoger dan was verwacht. | -66 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25. Verduurzamen scouting Tarcisius De accomodatie aan de Vijfhuizenweg dragen we over aan scouting Tarcisius. De eenmalige kosten voor verduurzaming van het pand brengen we ten laste van de post onvoorzien. | -91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
26. Indexering In de kadernota namen we budget op voor prijsstijgingen. Een deel van dit budget gebruiken we op de diverse programma's om de gestegen kosten op te vangen. | -209 | -522 | -522 | -623 | -950 |
27. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | -164 | -224 | -216 | -216 | -215 |
Totaal wijzigingen | -694 | -883 | -82 | 21 | -306 |