Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2023-2027 | |||||
1. Rijksbijdrage BUIG Het Rijk verhoogde het Rijksbudget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) 2023 voor de uitkeringslasten in verband met de verhoging van het minimumloon. Ook ontvangen we de definitieve uitkering over 2022. Deze uitkering over 2022 is minder dan verwacht omdat landelijk het aantal uitkeringsgerechtigden in 2022 uiteindelijk lager uitviel. | 1.110 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | 1.110 |
2. Rijksbijdrage BUIG - stelpost De baten en lasten BUIG nemen we budget-neutraal op totdat het definitieve budget bekend is. Dan wordt het voordeel of nadeel zichtbaar. | -1.015 | -806 | -1.097 | -1.172 | -874 |
3. Werkplein - bijstand De verwachte lasten voor de bijstandsuitkeringen worden verhoogd in verband met de verhoging van het minimumloon (10,15% in 2023 en 2,1% in 2024). Daarnaast verwachten we een stijging van het aantal bijstandsuitkeringsgerechtigden in 2024 op basis van de prognoses van het Centraal Planbureau. | 0 | -689 | -398 | -323 | -621 |
4. Werkplein - bijzondere bijstand De kosten voor bijzondere bijstand vallen hoger uit door een toename van het aantal deelnemers aan collectieve ziektekostenverzekeringen en een prijsindexering van de vergoedingen bijzondere bijstand. | 0 | -131 | -139 | -146 | -185 |
5. Werkplein - uitvoeringskosten We verwerken de in juni 2023 vastgestelde begroting 2024 van het Werkplein. | 154 | -335 | -419 | -492 | -636 |
6. Werkplein - webshop We houden rekening met een hoger gebruik van de webshop door de intensievere communicatie en de inzet van de Voorzieningenwijzer. | 0 | -96 | -93 | -89 | -89 |
7. Werkplein In de eerste helft van dit jaar nam het aantal uitkeringsgerechtigden toe. In onze begroting gingen we nog uit van een daling. Dit nadeel werkt ook door in de komende jaren. In welke mate is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Daarom nemen we dit nadeel van € 1,9 miljoen ook op in 2024 en de jaren daarna. | -2.119 | -2.119 | -2.119 | -2.119 | -2.119 |
8. Rijksbijdrage BUIG We ontvangen vanaf 2024 meer BUIG-budget voor de uitkeringslasten dan waar we rekening meer hielden. Het Rijk verhoogt dit budget voor de verwachte stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden. | 0 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | 1.110 |
9. WVS Het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant (WVS) keerde een deel van de gemaakte winst aan de gemeenten uit. Ook verwerken we de in juni 2023 vastgestelde begroting 2024 van Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant (WVS). | 188 | -199 | -143 | -172 | -167 |
10. Centrumvisie We formuleren een centrumvisie waarin we kijken naar het winkelbestand, verblijven in het winkelgebied en het verkeer. Dit project ronden we na 2023 af. | 70 | -70 | 0 | 0 | 0 |
11. Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden We formuleren van een centrumvisie waar we kijken naar het winkelbestand, verbliven in het winkelgebied en verkeer. Dit project ronden we na 2023 af. | -70 | 70 | 0 | 0 | 0 |
12. Toeristenbelasting Door de noodopvang van vluchtelingen uit de Oekraïne verwachten we lagere inkomsten van de toeristenbelasting. | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13. Septembercirculaire 2023 We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2023 | -81 | -170 | -73 | -69 | -65 |
14. Algemene uitkering We ontvangen in de algemene uitkering geld voor specifieke taken. De kosten voor deze specifieke taken betaalden we uit de bestaande budgetten. | 165 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15. Armoede-impulsbudget De raad besloot dit armoede-impulsbudget ten laste van de algemene reserve vrij te maken voor Surplus. Het doel is extra bezetting op de onderdelen Meedenkcoaches, Maatschappelijk Werk, Geld en Recht en Informele Zorg te behouden. Dit budget is ook voor het blijven organiseren van themabijeenkomsten en gastlessen gericht op bewustwording en preventie. | 0 | -100 | 0 | 0 | 0 |
16. Algemene reserve De raad besloot dit armoede-impulsbudget ten laste van de algemene reserve vrij te maken voor Surplus. Het doel is extra bezetting op de onderdelen Meedenkcoaches, Maatschappelijk Werk, Geld en Recht en Informele Zorg te behouden. Dit budget is ook voor het blijven organiseren van themabijeenkomsten en gastlessen gericht op bewustwording en preventie. | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
17. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | -50 | -36 | -39 | -39 | -72 |
Totaal wijzigingen | -1.673 | -2.361 | -2.300 | -2.401 | -2.608 |